Táplálkozástudomány: tudomány vagy káosz?

Laikus ember számára úgy tűnhet, hogy a táplálkozástudomány egy nagy zűrzavar.

Külső szemlélő számára bizonyos szempontból, és nem teljesen alaptalanul, úgy tűnhet, hogy a táplálkozástudomány egy nagy zűrzavar. Az egymásnak ellentmondó, sokszor megalapozatlan kutatási eredmények alapján kialakított „tanok és teóriák” könnyen megzavarják a fejeket.

Könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy napjainkban a táplálkozás tudománya megbízhatatlanabb, mint korábban volt, ami több dologra vezethető vissza:

  • 1

    A táplálkozástudomány egy nagyon fiatal, ennek ellenére egy nagyon széleskörű tudományterület, a leginkább kutatott területei pedig a betegségek kezelésével, kialakulásával foglalkoznak és nem az optimális táplálkozás vagy prevenció kérdésével.

  • 2

    Nagyon nehéz vizsgálni és bizonyítani egyes élelmiszer-összetevők izolált hatásait, hiszen az egészségre nem csak a táplálkozás, hanem megannyi tényező hatással van. Nem lehet eldönteni, hogy ténylegesen bizonyos élelmiszer összetevők, vagy számos más tényező (környezet, genetika, szociális helyzet, kor, függőségek, öröklődés, kulturális szokások, stb.) együttes hatását mérjük-e.

  • 3

    A kutatások értelmezése az egyszerű földi halandó számára nehézkes és az eredmények adott esetben több okból kifolyólag is félrevezetőek lehetnek:

    • félreértelmezzük a következtetéseket
    • túlértékelünk egy-egy tanulmányt, melyet jó eséllyel érdekelt felek finanszíroztak
    • az eredményeket nem vagyunk képesek elhelyezni „térben és időben”, hiszen nem látjuk át az egész képet
  • 4

    Az ember genetikai különbözőségéből adódóan, illetve a szervezet nagyfokú alkalmazkodóképessége miatt szinte minden táplálkozási megoldásra (irányzatra) megtalálhatóak a pozitív példák.

  • 5

    Az internet és a közösségi média által generált dogmákat nehéz megtörni, ezért még mindig rengeteg a félreinformálódás

  • 6

    A te feladatod az, hogy ne vessz el a részletekben, mert az egészséges életmód és táplálkozás kialakításához erre nincs szükséged. Fókuszálj azokra a dolgokra, amik a legnagyobb ráhatással vannak az egészségedre:

    • Táplálkozz változatosan, az életmódodnak megfelelően!
    • Ne kerülj egy élelmiszercsoportot sem!
    • Ügyelj az energiaegyensúlyra!
    • Értékeld a szükségleteidet objektíven és ahhoz mérten táplálkozz!
    • Fogyassz minden nap zöldséget (is)!
    • Mozogj napi szinten!
    • Ne dohányozz!
    • Alkoholt csak mértékkel!
    • Csökkentsd a stresszt!